Xians stadsmur

Xians stadsmur

Det första landmärke som turister ser när de kommer till Xian är dess gamla stadsmur Chéngqiáng. Xians stadsmur är en av de största och populäraste attraktionerna i Xian och sträcker sig runt Xians äldre stadsdelar, som tidigare kallades Chang’an. Att städer hade stadsmurar i Kina var förr vanligt. Peking hade förr en omfattande stadsmur på hela 60 km, läs om KEJSARSTADEN i Peking, men det unika i Xian är den idag står kvar. Xians stadsmur är även den bäst bevarade, äldsta och störst av alla försvarssystemen i Kina.

Ut från muren finns det en slags befästningsvall var 120e meter som byggdes för att se och försvara sig mot fiender som klättrade upp för muren. Varje befästningsvall hade ett vakttorn från vilket man kunde försvara sig från fiender utan att själva försätta sig i fara. Avståndet mellan vakttornen är smart placerade, området mellan tornen är precis inom skjutavstånd från båda tornen, men samtidigt så pass långt ifrån varandra så att pilarna inte ska träffa deras egna soldater.

Xians stadsmur är en viktig del av Xians historia och än idag anses stadsmuren som ett landmärke som delar av staden i en inre- och yttre del.

Stadsmuren i Xian är stor – hög, lång och tjock. Muren är 13.7km lång, ca 12m hög och är 12-14m bred högst upp och längst nere 15-18m. Utanför muren ligger en vallgrav som går runt hela muren och är 20m bred och 7m djup och en 2m hög strandkant.

På Xians stadsmur finns det fyra portar och förr var det endast genom dessa man kunde gå ut och in i staden. Porten i öster heter Changle (betyder evig glädje), i väster Anding (harmoni fred), i söder Yongning (evig fred) och i norr Anyuan (evig harmoni). Den södra porten, Yongning, är den vackrast dekorerade porten. Idag hålls viktiga välkomstceremonier av myndigheterna vanligtviss vid södra portens torg. Även fina gäster förs idag ofta in i staden genom den södra porten.

Varje port har tre torn: Zhenlou, Jianlou och Zhalou. Det yttersta tornet Zhalou är det torn som ligger längst bort från stadsmuren och användes för att hissa upp och ner en nedfällbar bro. Mittentornet har 40 fyrkantiga pilbågsfönster som man kan skjuta pilar från. Huvudtornet är det som ligger innerst och det var genom denna som man gick in i staden.

Området mellan mittentornet och yttersta tornet kallas och det var här soldaterna var placerade, varifrån trappor fanns upp till muren.

Historia om Xians stadsmur

Tangdynastin (618-907) var först med att bygga murar runt Xian. Flera hundra år senare när Zhu Yuanzhang, den första Mingkejsaren (regerade 1368-1398), erövrade Huizhou, varnade en erimit av namnet Zhu Sheng honom och rådde att ”bygga höga murar, lagra mycket mat och ta tid att vara kejsare” så han kunde befästa Xian och ena andra provinser. Zhu Yuanzhang förstärkte då den ursprungliga stadsmuren, byggd under Tangdynastin, genom att göra muren högre och starkare och skapade då Xians moderna stadsmur.

Vid den tiden var Xians stadsmur byggd av pressad jord lager på lager. Jorden packades även med packsten och risextrakt och blev väldigt stark och stabil. Stadsmuren behövdes eftersom Xian var ett kulturellt, ekonomist och politiska centrum och var därför av strategiskt militär betydelse. Xian var också huvudstaden i Kina för 13 dynastier, så att ha en stadsmur att skydda Xian var avgörande.

Sedan dess har Xians stadsmur genomgått tre återuppbygganden. År 1568 var mest betydande då stadsmuren gick från en jordmur och istället förstärktes helt med tegel. 1781 renoverades stadsmuren och vakttornen och 1983 har myndigheterna gjort en omfattande renovering av hela muren.

Även i modern tid har muren fungerat som ett försvarssystem för Xian. På muren t.ex. södra och norra porten, kan man se vad som är kanonhål. Dessa hål (mer som inåtvända bulor på muren) kommer från det kinesiska inbördeskriget 1926 då muren användes som försvar från attacker.

Råd & Tips om Xians stadsmur

1. Ta med dig vatten eftersom det kanske inte finns något vatten att köpa på själva muren (varierar dag till dag)

2. Det finns 18 portar på stadsmuren och besökare kan komma upp på muren från åtta av dessa: South Gate, Small South Gate, East Gate, West Gate, North Gate, Heping Gate, Wenchang Gate och Hanguang Gate.

3. Vill du bekanta dig väl med muren bör du avsätta ca fyra timmar för detta. För att snabbt ta dig runt muren till alla dess delar så brukar det vara populärt att hyra en cykel, en trevlig och intressant upplevelse. Muren är platt så det är lätta att cykla runt. Du hyr en cykel från det södra tornet. Depositionen är 200 RMB per cykel och en vanlig cykel kostar 40 RMB för 100 minuter. En tandemcykel kostar 60 RMB för 100 minuter och en trippel tandemcykel kostar 80 RMB för 100 minuter. Du kan få lämna tillbaka cykeln på valfri port och få depositionen tillbaka. Det verkar dock variera, ibland kan man lämna tillbaka cykeln på valfri port, men ibland måste du lämna tillbaka cykeln där du hyrde den.

4. Observera att cykeluthyrningen är stängd under vintersäsongen.

5. Att vara på muren ger en verkligen en känsla av att vara tillbaka i det gamla Kina. På muren finns idag kanoner, lanterner och unga män som är klädda i forntida soldatkläder som patrullerar muren. Sen på kvällen när det är mörkt är muren upplyst av de röda lyktorna och ger en spektakulär upplevelse.

PRAKTISK INFO

ÖPPETTIDER
Södra porten
8:00 – 22:00 (1/4 – 31/10)
8:00 – 19:00 (1/11 – 31/3)
Östra/Norra/Västra porten, Wenchang porten, Heping porten
8:00 – 19:00 (1/5 – 31/10)
8:00 – 18:00 (1/11 – 30/4)
Shangde Porten, Lilla södra porten, Hanguang porten
8:00 – 18:00 (1 /1 – 31/12)

ENTRÉAVGIFT
40 RMB (54 RMB fr.o.m. 1/7-13)

BERÄKNAD BESÖKSTID
4 timmar för att ta sig runt hela muren

KARAKTÄRISTISKT
Historia, kultur, arkitektur

TRANSPORT INFO

西安城墙 [xi an cheng qiang]
Xians stadsmur

Tunnelbana: Ta linje 2 och gå av vid Yongning Men station och gå till the South Gate eller gå av vid Anyuan Men station och gå till the North Gate.

Taxi: 请带我去城墙的南门 / 北门 / 东门 / 西门, 谢谢!
Vänligen kör mig till the South Gate/North/East/West Gate av stadsmuren, tack!

Våra paketresor